Αυτορύθμιση κατά της σεξιστικής διαφήμισης
Για το ζήτημα της σεξιστικής διαφήμισης έχουμε ξανακάνει λόγο με αφορμή διαφημιστική καμπάνια του αναψυκτικού Sprite, που απαγορεύτηκε στο εξωτερικό επειδή προσέβαλε το γυναικείο φύλο. Διαβάζουμε, ότι στη Γερμανία έχουν ήδη συσταθεί διαδικτυακές πλατφόρμες, που δέχονται καταγγελίες για σεξιστικές διαφημίσεις και επιδιώκουν τη συσπείρωση και συλλογική προστασία των καταναλωτών κατά του φαινομένου.
Σεξιστική θεωρείται η διαφήμιση, κατά τους εμπνευστές των εν λόγω κινήσεων, όταν προβάλλει γυμνό κατά τρόπο άσχετο με το προωθούμενο προιόν, συνήθως συνοδεύοντας αυτό με προκλητικά σχόλια για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία. Τέτοιες διαφημίσεις αναπαράγουν στερεότυπα και υποβιβάζουν τη γυναίκα σε σκεύος ηδονής, τοποθετώντας την στο προωθητικό τους μήνυμα ως διακοσμητικό στοιχείο. Βασίζουν δε την επίδρασή τους στην οικονομική συμπεριφορά του μέσου καταναλωτή στην πρόκληση, τον ερεθισμό και το φτηνό χιούμορ.
Αν πράγματι τέτοιες διαφημίσεις είναι αθέμιτες και αν προσβάλλουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια θα κρίνεται πάντως ανά περίπτωση από τις αρμόδιες διοικητικές ή δικαστικές αρχές. Όπως έχουμε ήδη παλαιότερα διευκρινήσει πάντως, μετά την Οδηγία 2005/29 η καλαισθησία και το ηθικό ύψος της διαφήμισης καταρχήν δεν επηρεάζει τη νομιμότητά της. Κάθε κράτος μέλος πρέπει να επιληφθεί, λοιπόν, ειδικά, με έκδοση σχετικής νομοθεσίας, προκειμένου να απαγορεύσει τον σεξισμό στο μάρκετινγκ, προκειμένου να διαφυλάξει την “καλαισθησία και ευπρέπεια” του τόπου του.
Προς την κατεύθυνση αυτή, τα εν λόγω κινήματα στη Γερμανία σκοπό έχουν να μελετήσουν το φαινόμενο της σεξιστικής διαφήμισης κατά τα επόμενα 2 χρόνια, μέσα από τις υποβαλλόμενες καταγγελίες καταναλωτών, και κατόπιν να απευθύνουν τα πορίσματά τους με νομοθετικές προτάσεις στα αρμόδια Υπουργεία. Σκοπός δηλ. είναι η νομοθέτηση προς αντιμετώπιση του ζητήματος.
Διαβάστε περισσότερα, εδώ.