Καθυστέρηση πτήσης σε αεροδρόμιο εκτός ΕΕ: εφαρμόζεται το Ενωσιακό δίκαιο
H C. Wegener συνήψε με τη Royal Air Maroc σύμβαση αεροπορικής μεταφοράς που συνίστατο σε ενιαία κράτηση για μετάβαση από το Βερολίνο (Γερμανία) στο Αγαδίρ (Μαρόκο), με ενδιάμεση στάση και αλλαγή αεροσκάφους στην Καζαμπλάνκα (Μαρόκο). Έχοντας λάβει επιβεβαίωση της κρατήσεώς της και μετά τον έλεγχο του εισιτηρίου της στον αερολιμένα του Βερολίνου για το συνολικό ταξίδι, η C. Wegener επιβιβάσθηκε στο αεροσκάφος της Royal Air Maroc με προορισμό την Καζαμπλάνκα, το οποίο απογειώθηκε με καθυστέρηση. Όταν έφθασε στην Καζαμπλάνκα, προσήλθε για επιβίβαση στο αεροσκάφος με προορισμό το Αγαδίρ, αλλά η Royal Air Maroc δεν της επέτρεψε να επιβιβασθεί σε αυτό, δηλώνοντάς της ότι η θέση της είχε διατεθεί σε άλλον επιβάτη. Η C. Wegener επιβιβάσθηκε τελικά σε άλλο αεροσκάφος της Royal Air Maroc και έφθασε στο Αγαδίρ με καθυστέρηση τεσσάρων ωρών σε σχέση με την αρχικώς προγραμματισμένη ώρα αφίξεως. Ακολούθως, η C. Wegener ζήτησε αποζημίωση για την καθυστέρηση αυτή. Η Royal Air Maroc απέρριψε ωστόσο το αίτημά της, με την αιτιολογία ότι η C. Wegener δεν μπορούσε να προβάλει δικαίωμα αποζημιώσεως δυνάμει του κανονισμού 261/2004.
Η υπόθεση έφτασε στα γερμανικά δικαστήρια και κατόπιν στο ΔΕΕ με προδικαστική παραπομπή. Το ερώτημα που τέθηκε στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο ήταν, εάν σε πτήση με τελικό προορισμό εκτός ΕΕ και ενδιάμεση στάση σε τρίτο κράτος προς μετεπιβίβαση, όπου και διαπιστώνεται καθυστέρηση, μπορεί να εφαρμοστεί ο Κανονισμός (ΕΕ) 261/2004.
Με την απόφασή του C-537/17 το ΔΕΕ απεφάνθη, ότι η απάντηση εξαρτάται από το αν η δεύτερη πτήση, που πραγματοποιήθηκε εξ ολοκλήρου εκτός Ένωσης και στην οποία παρατηρήθηκε καθυστέρηση, μπορεί να θεωρηθεί ως χωριστή μεταφορά ή όχι. Σύμφωνα με το δικαστήριο, όταν δύο ή περισσότερες πτήσεις εμπίπτουν σε ενιαία κράτηση με έναν τελικό προορισμό (αυτόν που αναφέρεται στο εισιτήριο του επιβάτη ή τον προορισμό της τελευταίας πτήσης στις πτήσεις με άμεση ανταπόκριση), συνιστούν ένα σύνολο όσον αφορά την προβλεπόμενη από τον Κανονισμό 261/2004 αποζημίωση. Το αν ο επιβάτης αλλάζει στο ενδιάμεσο αεροσκάφος, δεν ενδιαφέρει.
Διαβάστε την απόφαση εδώ.