Προϋποθέσεις περιορισμού των Airbnb μισθώσεων προς όφελος της κτηματαγοράς

Απόφαση ΔΕΕ από 22/9/2020 στις συνεκδικαζόμενες υποθέσεις C-724 & C-727/18. 

Το άρθρο L. 631-7 του γαλλικού code de la construction et de l’habitation (κώδικας κατασκευών και κατοικιών) προβλέπει ότι, στους δήμους με πληθυσμό άνω των 200 000 κατοίκων, καθώς και στους δήμους των νομών Hauts-de-Seine, Seine‑Saint‑Denis και Val-de-Marne, η αλλαγή χρήσης των οικιακών ακινήτων υπόκειται, υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου L. 631-7-1 του ίδιου κώδικα, σε προηγούμενη άδεια και ότι η κατ’ επανάληψη βραχυχρόνια εκμίσθωση επιπλωμένων οικιακών ακινήτων σε περιστασιακή πελατεία η οποία δεν εγκαθιστά σε αυτά την κατοικία της συνιστά αλλαγή χρήσεως κατά την έννοια του εν λόγω άρθρου L. 631-7.

Η Cali Apartments και η HX πρότειναν γκαρσονιέρες προς εκμίσθωση μέσω ιστοτόπου, οι οποίες είχαν πράγματι αποτελέσει αντικείμενο, χωρίς προηγούμενη άδεια και κατ’ επανάληψη, βραχυχρόνιων εκμισθώσεων σε περιστασιακή πελατεία, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου L. 631-7 του κώδικα κατασκευών και κατοικιών. Βάσει του άρθρου L. 651-2 του ως άνω κώδικα, όπως ίσχυε κατά τον χρόνο των πραγματικών περιστατικών των υποθέσεων των κύριων δικών, το cour d’appel de Paris (εφετείο Παρισίων) καταδίκασε τόσο την Cali Apartments όσο και την HX στην καταβολή προστίμου ύψους 15 000 ευρώ, έκρινε ότι το προϊόν του προστίμου αυτού θα καταβαλλόταν στον Δήμο Παρισίων και διέταξε την επαναφορά της χρήσεως, ως κατοικίας, των επίμαχων ακινήτων.

Τα παραπάνω πρόσωπα προσέφυγαν κατά των επίμαχων αποφάσεων στηριζόμενα στα άρθρα 1, 2, και 9 έως 15 της οδηγίας 2006/123/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 12ης Δεκεμβρίου 2006, σχετικά με τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά (ΕΕ 2006, L 376, σ. 36). Το επιληφθέν δικαστήριο υπέβαλε προδικαστικό ερώτημα στο ΔΕΕ, ζητώντας να διευκρινιστεί, εάν η Οδηγία αυτή βρίσκει εφαρμογή στις βραχυχρόνιες μισθώσεις επιπλωμένων κατοικιών και εάν, σε τέτοια περίπτωση, το κρίσιμο εθνικό μέτρο δικαιολογείται από το άρθρο 9 και συμμορφώνεται με το άρθρο 10 της Οδηγίας αυτής. 

Υπενθυμίζεται, ότι το άρθρο 9 και το άρθρο 10, παρ. 1, 2 και 7, της εν λόγω Οδηγίας έχουν ως εξής:

«Τα κράτη μέλη δεν μπορούν να εξαρτούν την πρόσβαση σε δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών και την άσκησή τους από σύστημα χορήγησης άδειας, παρά μόνον εάν πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) το σύστημα χορήγησης άδειας δεν εισάγει διακρίσεις εις βάρος του παρόχου της υπηρεσίας·

β) η ανάγκη ύπαρξης συστήματος χορήγησης άδειας δικαιολογείται από επιτακτικό λόγο δημόσιου συμφέροντος·

γ) ο επιδιωκόμενος στόχος δεν μπορεί να επιτευχθεί με λιγότερο περιοριστικό μέτρο, ιδίως επειδή οι εκ των υστέρων έλεγχοι θα λάμβαναν χώρα με πολύ μεγάλη καθυστέρηση για να είναι πραγματικά αποτελεσματικοί.»

«1.  Τα συστήματα χορήγησης άδειας βασίζονται σε κριτήρια τα οποία δεν επιτρέπουν στις αρμόδιες αρχές να ασκούν την εξουσία τους αυθαίρετα.  2. Τα κριτήρια της παραγράφου 1: α) δεν εισάγουν διακρίσεις· β) δικαιολογούνται από επιτακτικό λόγο δημόσιου συμφέροντος· γ) είναι αναλογικά προς τον προαναφερόμενο στόχο δημόσιου συμφέροντος· δ) είναι σαφή και δεν επιδέχονται αμφισβήτηση· ε) είναι αντικειμενικά· στ) έχουν δημοσιοποιηθεί εκ των προτέρων· ζ) είναι διαφανή και προσβάσιμα. […] 7.  Το παρόν άρθρο δεν θίγει την κατανομή των τοπικών ή περιφερειακών αρμοδιοτήτων των αρχών των κρατών μελών που εκδίδουν τις άδειες αυτές.»

Σύμφωνα με το ΔΕΕ, το σύστημα εκμίσθωσης κατοικιών Airbnb αποτελεί δραστηριότητα που ρυθμίζεται από την εν λόγω Οδηγία. Περαιτέρω, εθνική ρύθμιση που περιορίζει τη δραστηριότητα αυτή εξαρτώντας την άσκησή της από τη χορήγηση προηγούμενης άδειας, εξυπηρετεί  το δημόσιο συμφέρον και άρα δικαιολογείται από το άρθρο 9 της Οδηγίας 2006/123, εφόσον αποβλέπει στην προστασία του αστικού περιβάλλοντος και στην καταπολέμηση των πιέσεων στην κτηματαγορά, που ασκούνται μεταξύ άλλων μέσω του πληθωριστικού αντικτύπου του ανεξέλεγκτου Airbnb στα μισθώματα και της συνεπαγόμενης ανεπάρκειας οικημάτων διατειθέμενων για μακροχρόνια μίσθωση. Το μέτρο μάλιστα της εκ των προτέρων αδειοδότησης τελεί σε αναλογία προς τον επιδιωκόμενο σκοπό, καθόσον τυχόν εκ των υστέρων έλεγχος θα διενεργούνταν με πολύ μεγάλη καθυστέρηση για να είναι πραγματικά αποτελεσματικός. Άλλωστε, το άρθρο 10 παρ. 2 της Οδηγίας 2006/123 δεν αντιτίθεται σε εθνική ρύθμιση θεσπίζουσα σύστημα που εξαρτά από προηγούμενη άδεια την άσκηση Airbnb μισθώσεων και αναθέτει στις τοπικές αρχές την εξουσία να ορίζουν περαιτέρω, εντός του πλαισίου που χαράσσει η εν λόγω ρύθμιση, τις προϋποθέσεις χορηγήσεως των προβλεπόμενων από το σύστημα αυτό αδειών υπό το πρίσμα σκοπών κοινωνικής αναμείξεως και με γνώμονα τα χαρακτηριστικά των τοπικών αγορών κατοικίας και την ανάγκη να μην επιταθεί η ανεπάρκεια στέγης, συναρτώντας, εν ανάγκη, τις προϋποθέσεις αυτές προς υποχρέωση λήψεως αντισταθμιστικών μέτρων υπό τη μορφή παρεπόμενης και ταυτόχρονης μετατροπής ακινήτων που έχουν διαφορετική χρήση σε οικήματα, εφόσον οι εν λόγω προϋποθέσεις χορηγήσεως είναι σύμφωνες προς τις απαιτήσεις που θέτει η ως άνω διάταξη και εφόσον η εν λόγω υποχρέωση μπορεί να τηρηθεί υπό διαφανείς και προσβάσιμους όρους.

 

 

 

 

 

 
Θυμηθείτε κι αυτά
prev next

Πριν φύγετε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.