Κώδικας ορθής πρακτικής για την παραπληροφόρηση: αξιολόγηση της εφαρμογής του
Τον Απρίλιο του 2018, με αφορμή το σκάνδαλο Cambridge Analytica, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε Κώδικα Ορθής Πρακτικής για την Παραπληροφόρηση, που απευθυνόταν στις ψηφιακές πλατφόρμες, επιδιώκοντας να δεσμεύσει αυτές:
-
να εξασφαλίζουν διαφάνεια σχετικά με το χρηματοδοτούμενο με χορηγία περιεχόμενο, ιδίως την πολιτική διαφήμιση, καθώς και να περιορίζουν τις επιλογές στόχευσης για την πολιτική διαφήμιση και να μειώνουν τα έσοδα των διακινητών παραπληροφόρησης·
-
να παρέχουν σαφέστερες πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία των αλγορίθμων και να δίνουν τη δυνατότητα επαλήθευσης από τρίτους·
-
να καταστεί ευκολότερη η ανεύρεση και η πρόσβαση των χρηστών σε διάφορες ειδησεογραφικές πηγές που αντιπροσωπεύουν εναλλακτικές απόψεις·
-
να καθιερωθούν μέτρα για τον εντοπισμό και το κλείσιμο των πλαστών λογαριασμών και την αντιμετώπιση των αυτοματοποιημένων προγραμμάτων (bot)·
-
να δοθεί η δυνατότητα στους φορείς εξακρίβωσης γεγονότων, στους ερευνητές και στις δημόσιες αρχές να παρακολουθούν συνεχώς την παραπληροφόρηση στο διαδίκτυο.
Τον Κώδικα μπορείτε να διαβάσετε εδώ, σε συνδυασμό με το Παράρτημα Καλών Πρακτικών που τον συνοδεύει.
Στο πλαίσιο των προσπαθειών της Επιτροπής για την καταπολέμηση της διαδικτυακής παραπληροφόρησης, ζητήθηκε από την Ομάδα Ευρωπαϊκών Ρυθμιστικών Αρχών για τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων (ERGA) να αξιολογήσει την εφαρμογή του Κώδικα. Πράγματι, στις 4 Μαΐου 2020 δημοσιεύθηκε η τελική έκθεση ERGA, η οποία αξιολογεί την εφαρμογή των δεσμεύσεων στο πλαίσιο των παραπάνω πυλώνων και αντλεί συμπεράσματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα του Κώδικα, προβαίνοντας επιπλέον σε συστάσεις για τη βελτίωση της καταπολέμησης της διαδικτυακής παραπληροφόρησης.
Μεταξύ άλλων, η ERGA υπογραμμίζει ότι μόνο ένας μικρός αριθμός πλατφορμών έχουν υπογράψει τον Κώδικα μέχρι στιγμής (συγκεκριμένα έχει υπογραφεί από Facebook, Google, Twitter, Microsoft και Mozilla), ενώ ζητά μεγαλύτερη διαφάνεια στον τρόπο με τον οποίο οι υπογράφοντες εφαρμόζουν τον Κώδικα. Για λόγους σαφήνειας, η ERGA συνιστά επίσης τον ορισμό ορισμένων βασικών εννοιών, όπως είναι για παράδειγμα αυτές των “ψευδών ειδήσεων” και της “πολιτικής διαφήμισης”, αλλά και την υιοθέτηση κατευθυντήριων γραμμών για διάφορα θέματα, όπως τις εκστρατείες γραμματισμού στα μέσα ενημέρωσης.
Την έκθεση ERGA σε πλήρες κείμενο μπορείτε να διαβάσετε, εδώ.