Συνέντευξη του Προέδρου της ‘IMMIGRATIO’ Γ. Τσαούση στο συνεργάτη μας Δ. Τουτουντζόγλου

Ο κ. Γιώργος Τσαούσης, Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω & Συμβουλίω Επικρατείας, LLM Διεθνούς Δικαίου Α.Π.Θ., Πρόεδρος της Ένωσης Νομικών Μεταναστευτικού Δικαίου ‘IMMIGRATIO’, μας έκανε την τιμή να παραχωρήσει συνέντευξη στο site μας και στο συνεργάτη μας κ. Δημήτρη Τουτουντζόγλου, σε σχέση με το φλέγον μεταναστευτικό ζήτημα. Τον ευχαριστούμε θερμά και του ευχόμαστε καλή συνέχεια και επιτυχία σε όλες τις πρωτοβουλίες του και τις δράσεις της Ενώσεως ‘IMMIGRATIO’.

Ακολουθεί η συνέντευξη:

Κύριε Τσαούση θα ήθελα κατ’ αρχάς να σας ρωτήσω, εάν θεωρείτε γενικά το μεταναστευτικό ως ένα ζήτημα που απαιτεί προτεραιότητα στην αντιμετώπισή του.

– Επειδή επανειλημμένα τοποθετούμαι δημόσια και ξεκάθαρα επί του ερωτήματος αυτού, επαναλαμβάνω και σήμερα: το μεταναστευτικό, ως ένα παγκόσμιο φαινόμενο με σοβαρές κοινωνικό – οικονομικές προεκτάσεις, μόνο υπεύθυνης και κατά προτεραιότητα αντιμετώπισης πρέπει να τυγχάνει. Με την πρόσφατη μάλιστα προσφυγική κρίση που γνωρίσαμε στην Ευρώπη και βιώσαμε ειδικότερα στη χώρα μας, θεωρώ ότι κι οι πλέον δύσπιστοι κατανόησαν επιτέλους την αναγκαιότητα αυτή.

 

Αφού λοιπόν αναφερθήκατε στην προσφυγική κρίση που βίωσε η Ελλάδα τους τελευταίους μήνες, πείτε μου: αντιμετωπίστηκε έγκαιρα και ορθά από την ελληνική πολιτεία;

– Η χώρα μας, διά της υπεύθυνης ελληνικής κυβέρνησης, δυστυχώς, απέτυχε να ανταποκριθεί επαρκώς σε κάθε στάδιο εξέλιξης της πρόσφατης προσφυγικής κρίσης. Χωρίς να υπολογίσουν τις επιπτώσεις, υπουργοί και άλλοι κυβερνητικοί παράγοντες, έκαναν αρχικά ‘νεύμα’ στους διακινητές να προτιμήσουν την οδό από όπου ‘όλοι εισέρχονται ελεύθερα, ουδείς συλλαμβάνεται και κρατείται’ ή αργότερα ‘απλώς, περνάνε και φεύγουν’ αλλά και στη συνέχεια, όταν η κυβέρνηση φάνηκε ν’ αντιλαμβάνεται κάπως το μέγεθος του ζητήματος, κινήθηκε θα έλεγα νευρωτικά, χωρίς σχεδιασμό και ρεαλιστικές λύσεις αλλά και με ακατάλληλους ανθρώπους.

 

Ευθύνεται όμως μόνο η σημερινή κυβέρνηση κ. Τσαούση;

– Όχι φυσικά και χαίρομαι που μου δίνετε την ευκαιρία ν’ αναφερθώ και σ’ αυτήν την παράμετρο. Και οι προηγούμενες κυβερνήσεις λοιπόν, χωρίς μάλιστα να πιέζονται ιδιαίτερα από καταστάσεις όπως οι σημερινές, βαρύνονται επίσης με σημαντικές παραλείψεις: π.χ. σημαντικά κονδύλια από την ΕΕ έμειναν αναξιοποίητα ενώ η ‘πολύπαθη’ υπηρεσία ασύλου λειτούργησε σχεδόν τρία χρόνια μετά τη νομοθετική πρόβλεψη για τη σύστασή της. Και μιλώντας ειδικά για τα ευρωπαϊκά κονδύλια, αυτά θα μπορούσαν φυσικά να αξιοποιηθούν σε ένα μίνιμουμ δομών και υποδομών (χώροι φιλοξενίας και κράτησης, υπηρεσία ασύλου, τμήματα αλλοδαπών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων κ.λπ.), ώστε σε περίπτωση που συνέβαιναν έκτακτα γεγονότα – όπως κι έγινε – να μην ‘τρέχαμε’ τουλάχιστον για τα αυτονόητα.  

 %cf%84%cf%83%ce%b1%ce%bf%cf%8d%cf%83%ce%b7%cf%82

Τι γίνεται λοιπόν με τους 60.000 περίπου ανθρώπους που παραμένουν στην Ελλάδα; Επίκειται η λεγόμενη μετεγκατάστασή τους σε ευρωπαϊκές χώρες, όπως άλλωστε οι ίδιοι επιθυμούν; Τι λέτε για την πρόταση της Κομισιόν περί αναθεώρησης της συμφωνίας του Δουβλίνου που αφορά τη διαχείριση των προσφύγων στην Ευρώπη;

– Με τα σημερινά δεδομένα, αυτοί οι άνθρωποι φαίνεται ότι θα παραμείνουν εδώ για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η πρόταση της Κομισιόν ουσιαστικά προβλέπει ότι εάν οι προσφυγικές ροές σε μια χώρα ξεπεράσουν ένα συγκεκριμένο αριθμό (που καθορίζεται από το μέγεθος και την οικονομική της κατάσταση), αυτόματα οι πρόσφυγες θα μετεγκαθίστανται σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, η οποία θα αναλαμβάνει τη φιλοξενία τους και την επεξεργασία της αίτησής τους. Η πρώτη χώρα εισόδου δεν θα έχει την ευθύνη τους, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα. Συνεπώς, μικρότερος τελικός αριθμός φιλοξενουμένων αλλά, κυρίως, λιγότερες αιτήσεις παροχής διεθνούς προστασίας προς εξέταση, με προσδοκώμενο όφελος την επαρκέστερη αντιμετώπιση των υπολοίπων.   

 

Ας μιλήσουμε τώρα για τους ανθρώπους που διαβιούν στην Ελλάδα εδώ και πολλά χρόνια, μάλιστα αρκετοί εξ αυτών με οικογένειες αλλά και συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, οι οποίοι εξέπεσαν προσωρινά της νομιμότητας διαμονής. Τακτοποιούνται θεωρείτε ικανοποιητικά με τη διαδικασία των ‘εξαιρετικών λόγων’, που προβλέπεται στο αναθεωρημένο άρθρο 19 του Ν.4251/2014;

– Η πάγια διαδικασία νομιμοποίησης που εισήγαγε στη νομοθεσία ‘περί αλλοδαπών’ το άρθρο 8 του Ν.4332/2015 αποτέλεσε μία αναμενόμενη εξέλιξη, η οποία όμως τελικά – ένα και πλέον έτος μετά την ουσιαστική έναρξη εφαρμογής της – δεν έχει αποφέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Από που λοιπόν ν’ αρχίσω και που να τελειώσω; ασαφείς εγκύκλιες οδηγίες του Υπουργείου Εσωτερικών, συχνά μάλιστα αντιφατικές μεταξύ τους, άνευ ουσίας ‘αυστηρότητα’ εφαρμογής από τα τμήματα των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, υπερβολικές καθυστερήσεις εξέτασης των αιτημάτων που εκκρεμούν στο Υπ.Εσ., ακόμη και άρνηση ασφαλιστικών ταμείων να συμμορφωθούν στην υποχρέωσή τους για παραλαβή αιτημάτων εξαγοράς ημερών ασφάλισης! Και για το τελευταίο να σημειώσω τούτο: δεν ακούγεται αστείο να επιθυμούμε διακαώς να ‘γεμίσουμε τα δημόσια ταμεία’ και το Ι.Κ.Α. να εκδίδει τη σχετική εγκύκλιο 11 μήνες αργότερα, επειδή, λέει, ‘δεν ήθελε να εμπλακεί ξανά με τους αλλοδαπούς’;

 

Τέλος, κ. Τσαούση, με την ευκαιρία αναφοράς σας στο Ν.4332/2015 που ρυθμίζει επίσης ζητήματα χορήγησης ιθαγένειας στη λεγόμενη ‘2η γενιά’ αλλά και με δεδομένη την εμπειρία σας από τη μελέτη και εφαρμογή του προηγούμενου Ν.3838/2010, θα ήθελα ένα σχόλιο για την προβλεπόμενη διαδικασία αλλά, φυσικά, και την πρόοδο στην εφαρμογή του.

– Η ψήφιση και θέση σε εφαρμογή του Ν.4332/2015, ειδικά δε των διατάξεων για τη χορήγηση ιθαγένειας στα παιδιά των μεταναστών, αποτέλεσε μία αναγκαιότητα, ειδικά μετά το ‘πάγωμα’ του Ν.3838/2010 από το 2012. Οι νέες ρυθμίσεις αποκαθιστούν κατά συνέπεια σε ένα βαθμό την ‘τάξη’ στο τόσο ευαίσθητο αυτό ζήτημα, με πολλά όμως, δυστυχώς κι εδώ, εμπόδια. Ξεκινώντας λοιπόν από το ίδιο το περιεχόμενο των σχετικών διατάξεων, θα επισημάνω π.χ. την αυστηρή απαίτηση για κατοχή από έναν εκ των δύο γονέων άδειας διαμονής μακράς διάρκειας στην περίπτωση χορήγησης ιθαγένειας λόγω γέννησης στο τέκνο τους ή την απαίτηση για επιβεβαίωση των ετών σχολικής εκπαίδευσης από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης στις περιπτώσεις χορήγησης λόγω φοίτησης, η οποία πολλές φορές ολοκληρώνεται έπειτα από πολλούς μήνες! Περαιτέρω, αντιμετωπίσαμε εξ αρχής υπέρμετρες καθυστερήσεις στο ηλεκτρονικό σύστημα παραλαβής των αιτήσεων ενώ αντιμετωπίζουμε συχνά και την απαίτηση από πλευράς Διοίκησης για προσκόμιση πρόσθετων – εκτός δηλαδή των προβλεπομένων ρητά στις σχετικές διατάξεις – δικαιολογητικών. Φυσικά, με δεδομένα τα παραπάνω, ούτε λόγος για τήρηση των νομίμων προθεσμιών για την έκδοση των αποφάσεων – αυτές έχουν ‘καταπατηθεί’ ήδη.      

 

Κύριε Τσαούση σας ευχαριστούμε θερμά. Θα θέλαμε μόνο να μας περιγράψετε σύντομα, τους σκοπούς και τις δραστηριότητες της Ένωσης Νομικών Μεταναστευτικού Δικαίου ‘IMMIGRATIO’, της οποίας μάλιστα είστε ιδρυτικό μέλος και Πρόεδρος.

– Η ‘IMMIGRATIO’ ιδρύθηκε το 2012, με κύριο σκοπό τη μελέτη και παρακολούθηση εφαρμογής της μεταναστευτικής νομοθεσίας, με τη διοργάνωση επιστημονικών εκδηλώσεων, διατύπωση προτάσεων και παρεμβάσεων στη νομοθετική διαδικασία αλλά και άλλες σχετικές δράσεις. Έχει έδρα τη Θεσσαλονίκη και σήμερα αριθμεί 187 ενεργά μέλη, δικηγόρους της πράξης αλλά και νομικούς εν γένει, από 33 περιοχές της Ελλάδας.     

immigratio-seminar

 

 

Θυμηθείτε κι αυτά
prev next

Πριν φύγετε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.