Παραπλανητική διαφήμιση αντισηπτικού: σκοτώνει 99.9% μικροβίων και ιών
LG München I, 4 HK O 9484/20 της 7/9/2020 |
Πολύ πρόσφατη απόφαση γερμανικού δικαστηρίου πραγματεύεται το επίκαιρο ζήτημα, ποιες ιδιότητες και δράση μπορεί να εξαίρει η διαφήμιση αντισηπτικών σκευασμάτων ενόψει της πανδημίας Covid-19 και υπό ποιες προυποθέσεις. Σύμφωνα με το δικαστήριο, διαφημιστικό σλόγκαν για αντισηπτικό με περιεχόμενο “απομακρύνει το 99,9% μικροβίων και ιών από την ατμόσφαιρα και τις επιφάνειες”, συνιστά παραπλανητική εμπορική πρακτική, στο βαθμό που η δράση αυτή δεν μπορεί να επαληθευτεί επιστημονικά. Το βάρος απόδειξης της επικαλούμενης δράσης του σκευάσματος φέρει ο ίδιος ο εμπορευόμενος.
Η απόφαση επισημαίνει ότι ειδικά στους καιρούς που διανύουμε, όταν η αντιμετώπιση του ιού Covid-19 απασχολεί όλον τον πλανήτη και την ιατρική κοινότητα, ισχυρισμοί του παραπάνω τύπου μπορούν να δημιουργήσουν στον μέσο καταναλωτή πεπλανημένες εντυπώσεις για την επιστημονική τεκμηρίωσή τους. Να του προκαλέσουν δηλ. την πεποίθηση ότι το προωθούμενο προιόν εμφανίζει κατά κυριολοξία την επικαλούμενη αποτελεσματικότητα, στρεβλώνοντας έτσι την αγοραστική του συμπεριφορά και θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία του.
Με άλλα λόγια, εν μέσω πανδημίας ειδικά, τέτοιου είδους ισχυρισμοί αποκλείεται να εκληφθούν ως θεμιτές διαφημιστικές υπερβολές.