Κώδικας δεοντολογίας για την παραπληροφόρηση
Η παραπληροφόρηση βλάπτει την κοινωνία μας καθώς
- διαβρώνει την εμπιστοσύνη στους θεσμούς και τα μέσα ενημέρωσης
- υπονομεύει τις εκλογικές διαδικασίες
- παρεμποδίζει την ικανότητα των πολιτών να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις
- περιορίζει την ελευθερία της έκφρασης
Κατά την κρίση της πανδημίας COVID-19, οι ψευδείς πληροφορίες σχετικά με τα εμβόλια, οι παραπλανητικές πληροφορίες για υγειονομικά θέματα και οι επικίνδυνες φάρσες με ψευδείς ισχυρισμούς περί θεωριών συνωμοσίας έθεσαν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία. Πιο πρόσφατα, η επιθετική παραπληροφόρηση υπέρ του Κρεμλίνου και η πολεμική προπαγάνδα συνόδευσαν τη στρατιωτική επίθεση της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας.
Με αυτά τα ερεθίσματα και διδάγματα η Ευρωπαική Επιτροπή δημοσίευσε τον Ιούνιο 2022 έναν ενισχυμένο κώδικα δεοντολογίας για την παραπληροφόρηση, που επικαιροποιεί και ισχυροποιεί τον προηγούμενο από το 2018. Στα χαρακτηριστικά του νέου κώδικα συγκαταλέγονται:
- Ρύθμιση από κοινού για τις πολύ μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες στο πλαίσιο του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες
- 34 υπογράφοντα μέρη — 44 δεσμεύσεις και 127 ειδικά μέτρα:
- αυστηρότερα μέτρα για να μην αποφέρει έσοδα η παραπληροφόρηση
- αύξηση της διαφάνειας της πολιτικής και της θεματικής διαφήμισης
- διασφάλιση συνολικής κάλυψης των συμπεριφορών χειραγώγησης, τωρινών και μελλοντικών
- διεύρυνση και ενίσχυση των εργαλείων που ισχυροποιούν τους χρήστες, π.χ., που τους επιτρέπουν να εντοπίζουν και να επισημαίνουν ψευδές ή παραπλανητικό περιεχόμενο
- αύξηση του πεδίου κάλυψης των μέτρων επαλήθευσης γεγονότων σε όλες τις χώρες και τις γλώσσες της ΕΕ
- αυξημένη πρόσβαση για τους ερευνητές σε δεδομένα
- θέσπιση σταθερού πλαισίου για την παρακολούθηση και την υποβολή εκθέσεων, με ποιοτικές και ποσοτικές πληροφορίες σε επίπεδο ΕΕ και κρατών μελών
- δημιουργία Κέντρου Διαφάνειας
- σύσταση μόνιμης ειδικής ομάδας για την εξέλιξη και την προσαρμογή του κώδικα
Μπορείτε να διαβάσετε τον κώδικα δεοντολογίας εδώ. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ.
Μεταξύ των 34 υπογραφόντων μερών συγκαταλέγονται μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως η Meta, η Google, το Twitter, το TikTok και η Microsoft, καθώς και πολλοί άλλοι φορείς, όπως μικρότερες ή εξειδικευμένες πλατφόρμες, ο κλάδος των διαδικτυακών διαφημίσεων, εταιρείες τεχνολογίας διαφημίσεων, ελεγκτές γεγονότων, η κοινωνία των πολιτών ή φορείς που προσφέρουν συγκεκριμένη τεχνογνωσία και λύσεις για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης. Τα υπογράφοντα μέρη θα έχουν στη διάθεσή τους 6 μήνες για να εφαρμόσουν τις δεσμεύσεις και τα μέτρα που έχουν υπογράψει. Στις αρχές του 2023, θα υποβάλουν στην Επιτροπή τις πρώτες τους εκθέσεις εφαρμογής.