T‑697/19: Μέσος καταναλωτής & δίκαιο των σημάτων

Στις αρχές Ιουλίου 2020, το ΓενΔικΕΕ εξέδωσε μια ακόμα απόφαση που αφορά την ικανότητα διαφημιστικών συνθημάτων να καταχωρούνται ως σήματα. Στο θέμα αυτό έχουμε αναφερθεί στο παρελθόν, με αφορμή την απόφαση T‑503/19 του ίδιου Δικαστηρίου. Στην υπόθεση Τ-697/19 το ΓενΔικΕΕ έκρινε, ότι το διαφημιστικό σλόγκαν «Weniger Migräne. Mehr vom Leben» (Λιγότερη ημικρανία. Περισσότερη Ζωή) δεν θεμελιώνει διακριτικό χαρακτήρα για την επισήμανση ενημερωτικών εντύπων για την αντιμετώπιση της ημικρανίας. Και τούτο διότι το εν λόγω μήνυμα δεν προκαλεί κανέναν συνειρμό σε σχέση με την εμπορική προέλευση των διακρινόμενων προιόντων, παρόλο που ως διαφημιστικό σύνθημα δημιουργεί εντυπώσεις σε σχέση με τις ιδιότητες και τα οφέλη των προιόντων αυτών. Μπορεί επομένως να χρησιμοποιηθεί επιτυχώς στα πλαίσια της εμπορικής του προώθησης, αλλά όχι να καταχωρηθεί ως σήμα αυτών.

Η πιο σημαντική πτυχή της απόφασης έγκειται στις αναφορές αυτής στο πρότυπο του μέσου καταναλωτή, που ανασύρεται ως γνώμονας κατά την αξιολόγηση του διακριτικού χαρακτήρα, της αντίθεσης στα χρηστά ήθη, της πρόκλησης κινδύνου σύγχυσης κλπ. στο δίκαιο των σημάτων. Το Δικαστήριο ξεκαθαρίζει ότι οι αντιληπτικές ικανότητες του μέσου καταναλωτή, τις οποίες πρέπει να λάβει υπόψη ο εθνικός δικαστής, συναρτώνται ανά περίπτωση από τα διακρινόμενα προιόντα. Κρίσιμο είναι, ποιο κοινό αναμένεται να καταναλώσει τα προιόντα αυτά και σε ποια γεωγραφική περιφέρεια, σε ποιον δηλ. απευθύνονται τα εν λόγω προιόντα κατ’ αντικειμενική κρίση. Αναλόγως, ο «μέσος καταναλωτής» μπορεί να είναι εξειδικευμένος επαγγελματίας, ανήλικος, κλπ.

Εν προκειμένω, ο μέσος καταναλωτής κρίθηκε ότι προέρχεται από εκείνο το καταναλωτικό κοινό, που καταναλώνει προιόντα για ημικρανίες λόγω σχετικής πάθησης, οπότε έχει αποκτήσει γνώσεις τόσο για την πάθηση αυτή, όσο και για τα σκευάσματα και θεραπείες που προτείνονται για την αντιμετώπισή της. Αυτό δεν επηρεάζεται από το ενδεχόμενο, ότι στα διακρινόμενα από το ένδικο σήμα προιόντα μπορεί να αποκτήσουν πρόσβαση και άσχετοι με το θέμα καταναλωτές. 

Περισσότερα για τη δοκιμή του μέσου καταναλωτή στο δίκαιο περί σημάτων μπορείτε να αναζητήσετε στη μελέτη που δημοσιεύεται στο 2ο τεύχος ΕπισκΕΔ 2020 “Fack Ju Göhte”: Σήματα που αντιτίθενται στη δημόσια τάξη ή τα χρηστά ήθη και η δοκιμή του καταναλωτή «μέσης ευαισθησίας και ανεκτικότητας», σελ. 195 επ. της admin μας Ελένης Τζούλια. 

Διαβάστε τη σχολιαζόμενη απόφαση εδώ.  

 

 
Θυμηθείτε κι αυτά
prev next

Πριν φύγετε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *