Hermès v Namilia: Χρήση σήματος φήμης στο όνομα της τέχνης
Η αντιδικία των οίκων μόδας Hermès και Namilia, που απασχόλησε πρόσφατα τα γερμανικά δικαστήρια (βλ. LG Frankfurt am Main από 19.09.2023), φέρνει ξανά στο προσκήνιο την τσάντα Birkin και τα συναφή σήματα φήμης της Hermès, μετά την πολύκροτη υπόθεση των Metabirkins που σχολιάσαμε εδώ. Αυτή τη φορά, η επιχείρηση Namilia έκανε χρήση του (απεικονιστικού) σήματος Birkin της Hermès (ήτοι του σχήματος του ομώνυμου μοντέλου τσάντας χειρός) χωρίς άδεια. Συγκεκριμένα σχεδίασε φούστα στο σχήμα της τσάντας αυτής, την οποία παρουσίασε σε εβδομάδα μόδας στο Βερολίνο με την προβοκατόρικη ονομασία „S/S24-In Loving Memory of My Sugar Daddy“. Η Hermès άσκησε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, ζητώντας να πάψει η προσβολή (με την απόσυρση της φούστας από την αγορά) και να μην επαναληφθεί.
Σε αντίθεση όμως με την υπόθεση των Metabirkins, στην περίπτωση αυτή η Hermès δεν δικαιώθηκε. Σύμφωνα με το επιληφθέν δικαστήριο, η Namilia έκανε νόμιμη χρήση του σήματος Hermès στα πλαίσια της καλλιτεχνικής ελευθερίας της. Η ένδικη δημιουργία της επιχείρησης αυτής είχε σκοπό να προκαλέσει την κοινή γνώμη, καταγγέλλοντας την ηθική πόρωση που σχετίζεται με τον καταναλωτισμό και τα ακριβά Brands. Η φούστα της Namilia, που είναι κιτς και κακόγουστη και αφιερώνεται στη μνήμη ενός Sugar Daddy, υπενθυμίζει το αληθινό κόστος των ειδών πολυτελείας. Η Birkin bag χρησιμοποιείται εν προκειμένω απλώς ως αντιπροσωπευτικό δείγμα πολυτελούς αξεσουάρ που έλκεται ως σημείο αναφοράς για τον οικείο συνειρμό. Σημαντικό για την απόφαση του δικαστηρίου υπήρξε και το στοιχείο, ότι η ένδικη φούστα προοριζόταν μόνον για την επίδειξη στην εβδομάδα μόδας και δεν διατίθετο προς πώληση. Υπό τις συνθήκες αυτές, η συνταγματικά κατοχυρωμένη καλλιτεχνική ελευθερία της Namilia υπερτερεί των περιουσιακών δικαιωμάτων της Hermès.
Επιμέλεια-Παρατηρήσεις: Ελένη Τζούλια